De dame met de hermelijn

Portretten zijn niet altijd weergaven van brave echtgenotes en huwelijkse trouw. ‘De dame met de hermelijn’ van Leonardo da Vinci, bijvoorbeeld, is een portret van Cecilia Gallerani, maîtresse van hertog Ludovico Sforza. Hun verhouding was een publiek geheim, Cecilia Gallerani leefde namelijk in het kasteel van de hertog. Ze vermaakte zich hier met het spelen van muziek en het schrijven van poëzie. Hier ontmoette zij ook Leonardo, die tegelijkertijd in het kasteel verbleef en van Ludovico de opdracht kreeg het portret van zijn maîtresse te schilderen.

De dame met de hermelijn

Het portret staat bekend als ‘De dame met de hermelijn’, hoewel het dier op het schilderij geen hermelijn maar een witte fret is. Toentertijd waren hermelijnen een teken van de aristocratie en een symbool van reinheid. Maar belangrijker nog is dat de hermelijn het heraldische dier was van Ludocvico. Hiermee werd Cecilias belangrijke positie ten opzichte van de hertog getoond. Cecilia was een favoriete maîtresse van Ludovico en schonk hem een zoon, hetzelfde jaar waarin hij trouwde met Beatrice d’Este.

Leonardo da Vinci, Dame met een hermelijn, olie op paneel, ca. 1488-1490, Czartoryski Muzeum, Krakau
Leonardo da Vinci, Dame met de hermelijn, olie op paneel, ca. 1488-1490, Czartoryski Muzeum, Krakau

Lees meer over de mooiste portretten van de Renaissance:
Filippo Lippi
Een tragisch portret: Lorenzo en Giovanna
De dame met de hermelijn
La Fornarina: een maîtresse afgebeeld als Madonna
Bia de’ Medici

More from Aniek Rooderkerken

Franciscus, Sacro Monte en het Ortameer

Sacro Monte… een heilige berg? Je vindt deze in Noord-Italië. Felicia Dekkers...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *