Frescostad! De mooiste fresco’s in Padua

Paradijs, Giusto de' Menabuoi, Baptisterium, Padua
Paradijs, Giusto de' Menabuoi, Baptisterium, Padua

De fresco’s van Giotto in de Cappella degli Scrovegni zijn wellicht de meest bekende en geroemde ter wereld. De buitengewone verhalende frescoserie inspireerde  generaties kunstenaars in de volgende eeuwen. Padua herbergt een enorm erfgoed aan frescocycli in kerken en kloosters, en private paleizen. Ik maakte een lijst met de mooiste fresco’s in Padua, wellicht wel dé frescostad van Italië.

Giotto en de Cappella degli Scrovegni

In de eerste jaren van de veertiende eeuw gaf Enrico degli Scrovegni opdracht tot het vervaardigen van een kleine kapel naast het familiepaleis. Tegenwoordig is deze kleine kapel wereldberoemd als de Scrovegni Kapel. Niemand minder dan Giotto kreeg opdracht om het interieur van de kapel te decoreren met verhalen over het leven van Maria en Jezus, en het prachtige Laatste Oordeel. Centraal op het fresco bevindt zich Christus in een mandorla, een amandelvorm, met om hem heen de twaalf apostelen en engelenkoren. Onder hem vallen de mensen in de muil van de hel of worden door engelen naar de hemel geleid.
www.cappelladegliscrovegni.it

Padua, Cappella degli Scrovegni, Giotto's fresco van het Laatste Oordeel
Padua, Cappella degli Scrovegni, Giotto’s fresco van het Laatste Oordeel. Één van de bekendste fesco’s in Padua!

Oratorio di S. Giorgio, Altichiero da Zevio en Jacopo Avanzo

Het Oratorio di S. Giorgio, naast de Basilica del Santo, is de grafkapel van Raimondino de’ Lupi di Soragna. In de kapel vervaardigden Altichiero da Zevio en Jacopo Avanzo tussen 1379 en 1384 fresco’s met verhalen uit het leven van Jezus en het leven en het martelaarschap van St. Joris, beschermheilige van de ridders, St. Lucia en St. Catharina van Alexandrië, heiligen die ook bekend staan als de “vrouwelijke soldaten” van Jezus Christus. De frescoserie is het belangrijkste werk van Altichiero.

Altichiero da Zevio , Frescoscènes bij de entreemuur, Oratorio di San Giorgio, Padua
Altichiero da Zevio (c. 1330 Zevio – c. 1390 Verona), Frescoscènes bij de entreemuur, 1378-84, Fresco, Oratorio di San Giorgio, Padua

Het Baptisterium van de Kathedraal, Giusto de’ Menabuoi

Fina Buzzaccarini, de vrouw van Francesco il Vecchio da Carrara, koos de oude doopkapel als de begraafplaats voor haarzelf en haar man. De doopkapel diende wel eerst van nieuwe fresco’s te worden voorzien, een opdracht die ze toevertrouwde aan de hofschilder Giusto de ‘Menabuoi. Op de muren lees je in de afbeeldingen het leven van Johannes de Doper en Jezus Christus, en de schepping. In de apsis is de Apocalyps afgebeeld. In de koepel schilderde hij een prachtig Paradijs, als een hemelse hofhouding rondom de zegenende Christus. Omgeven door een hiërarchie van engelen, patriarchen, profeten en heiligen, weerspiegelt het fresco het effect dat Dante’s Goddelijke Komedie had op zijn tijdgenoten.

Paradijs, Giusto de' Menabuoi, Baptisterium, Padua
Paradijs, Giusto de’ Menabuoi, Baptisterium, Padua

 Scuola del Santo

De Scuola del Santo of “Scoletta” in Padua is de plaats waar het broederschap van Sint-Antonius samenkwam, op het voorplein van de Basiliek van Sint Antonius waar de beroemde Franciscaanse heilige werd begraven. In 1504 werd het oratorium verhoogd zodat op de bovenste verdieping bijeenkomsten konden plaatsvinden. Deze Sala Capitolare werd voorzien van prachtige fresco’s met wonderen uit het leven van Sint Antonius, door een hele reeks kunstenaars; Bartolomeo Montagna, Girolamo Dal Santo, Domenico Campagnola, Giovanni Antonio Corona, Filippo da Verona, Francesco Vecellio en zijn broer Tiziano Vecellio, Titiaan. Titiaan maakte dit fresco waarop Sint Antonius een pasgeboren babylaat spreken, om de eerlijkheid van zijn moeder te verdedigen.

Tiziano Vecellio, Titiaan, Het Wonder van het Pasgeboren Kind, 1511, Scuola del Santo, Padua
Tiziano Vecellio, Titiaan, Het Wonder van het Pasgeboren Kind, 1511, Scuola del Santo, Padua

Sala dei Giganti

De Sala dei Giganti originally behoorde oorspronkelijk toe aan het Palazzo dei Carraresi, van de da Carrara familie die Padua regeerde. De naam dankt de hal aan de reusachtige figuren die op de muren zijn geschilderd. Personages uit het oude Rome. Dit is echter niet de originele frescoserie; de hal was eerder gedecoreerd met met fresco’s, geïnspireerd door Petrarca’s De viris illustribus, ook over het leven van illustere mannen uit de oudheid. Hoewel de meeste fresco’s hiervan verloren zijn gegaan, is Altichiero da Zevio of Jacopo Avanzi’s portret van Petrarca bewaard gebleven. De nieuwe frescoserie in de Sala dei Giganti dateert uit de 16e eeuw en is van de hand van Domenico Campagnola, Gualtiero Padovano, Stefano dall’Arzere en Lambert Sustris. De vijftig personen hebben gigantische afmetingen en zijn afgebeeld in een zuilengalerij.

Sala dei Giganti, Padua
Sala dei Giganti, Padua

Meer zien? In de “Salone” van het imposante Palazzo della Ragione vervaardigden Stefano da Ferrara en Nicolò Miretto rond 1420 een cyclus van astrologische fresco’s en in de Chiesa degli Eremitani vind je fresco’s van de zeventienjarige Andrea Mantegna.

Wat is jouw favoriet uit deze lijst van fresco’s in Padua?

More from Aniek Rooderkerken

Franciscus, Sacro Monte en het Ortameer

Sacro Monte… een heilige berg? Je vindt deze in Noord-Italië. Felicia Dekkers...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *