Hercules en Cacus door Baccio Bandinelli

Bandinelli, Hercules en Cacus, 1525-34, Piazza della Signoria, Florence
Bandinelli, Hercules en Cacus, 1525-34, Piazza della Signoria, Florence

Rechts van de ingang van het Palazzo Vecchio aan het Piazza della Signoria in Florence, staat het witte marmeren beeld van Hercules en Cacus door Baccio Bandinelli. Het werk van de Florentijnse kunstenaar was bedoeld als een pendant van de David, waarvoor opdracht was gegeven door de republikeinse raad van Florence om de overwinning op de Medici te herdenken, die uit de stad waren verbannen.

Hercules en Cacus door Baccio Bandinelli

In de Romeinse mythologie is Cacus een gevaarlijk vuurspuwend monster en de zoon van Vulcanus. Het monster woonde in een grot op de Palatijn, op de plaats waar later Rome zou verrijzen, en tot afgrijzen van omwonenden leefde Cacus op menselijk vlees. Hij zou hij de hoofden van zijn onfortuinlijke slachtoffers op de deuren van zijn grot genageld hebben. Op een dag stopte Hercules nabij de grot van Cacus, om langs de oevers van de Tiber de koeien te laten grazen die hij gestolen had van het monster Geryon. Nadat Hercules in slaap was gevallen werden door Cacus sluw acht runderen gestolen en in zijn grot verborgen. Hij had ze hierheen genomen door ze aan hun staart mee te slepen, zodat ze geen sporen zouden achterlaten. Toen Hercules wakker werd en zijn runderen miste, hoorde hij ineens het klaaglijke gehuil van een van de koeien in de grot. Boos stormde Hercules naar de grot en vermoordde Cacus met zijn knuppel. Volgens de Romeinen zou Hercules, nadat hij Cacus vermoord had, een altaar opgericht hebben; het Ara Maxima. Hier zou later het Forum Boarium gehouden worden, de veemarkt van Rome.

Hercules en Cacus en de politiek van de Medici in Florence

Toen de Medici na hun ballingschap weer aan de macht kwamen eigenden zij zich het kunstwerk van Bandinelli toe, als symbool voor hun hernieuwde macht. Mede door het voorgaande mythische verhaal is Hercules namelijk het symbool voor fysieke kracht, wat mooi paste bij de symboliek van de geestkracht van Michelangelo’s David. Met beide symbolen verbonden de Medici zich namelijk graag. De marmeren groep van Hercules en Cacus toont hiernaast het belangrijke thema van de overwinnaars (de Medici) en de verliezers (de Republikeinen) van Florence. Het feit dat het beeld Hercules toont, terwijl hij enkele seconden rust neemt voor hij het het monster vermoordt, suggereert de clementie van de Medici voor degenen die de heerschappij van de familie zouden erkennen, en diende als een waarschuwing aan degenen die dit niet deden. Hiermee is dit marmeren beeld weer een perfect voorbeeld van hoe de Medici familie de beelden op het Piazza della Signoria gebruikte om hun politieke intenties te tonen.

Bandinelli, Hercules en Cacus, 1525-34, Piazza della Signoria, Florence
Bandinelli, Hercules en Cacus, 1525-34, Piazza della Signoria, Florence

De verhalen achter het Piazza della Signoria in Florence

Lees meer over de verhalen achter de standbeelden op het Piazza della Signoria :

More from Aniek Rooderkerken

Franciscus, Sacro Monte en het Ortameer

Sacro Monte… een heilige berg? Je vindt deze in Noord-Italië. Felicia Dekkers...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *