Oudheidkundig museum in het Palazzo Massimo, Rome

Als je met de trein naar Rome gaat stap je er waarschijnlijk uit. Stazione Termini. Het Centraal Station. Om de hoek ligt daar het Palazzo Massimo met daarin één van Rome’s mooiste oudheidkundige musea. Het Palazzo Massimo maakt onderdeel uit van het Museo Nazionale Romano.

Palazzo Massimo: Succesvolle keizers en mislukte troonopvolgers

Hier staan ze allemaal op chronologische volgorde, de bustes van de keizers. Soms met Griekse baard, soms met wratten en pukkels, soms afgebeeld als god of priester. Je loopt door de geschiedenis en hebt het gevoel dat je ze leert kennen. Zij zijn er, hun vrouwen, hun broers en zussen. Als je geïnteresseerd bent in familiegeschiedenis: hier zie je de verhalen van alle dynastieën. Wie er met wie was getrouwd, succesvolle keizers, mislukte troonopvolgers, boosaardige tronies, gekapte meisjes, en waardige matrona’s.

Fresco uit het huis van Livia, de vrouw van de eerste keizer van het Romeinse Rijk. Waarschijnlijk was dit haar eetkamer.
Fresco uit het huis van Livia, de vrouw van de eerste keizer van het Romeinse Rijk. Waarschijnlijk was dit haar eetkamer.

Afbeelding: Ian Scott op Flickr

Pontifex maximus en een discuswerper

Onderstaand zie je de Romeinse kopie van het Griekse beeld van de beeldhouwer Miron. Discuswerpen was een onderdeel van de Griekse spelen. Romeinen hebben vaak Griekse beelden gekopieerd en niet altijd is het (Griekse) origineel teruggevonden. De Romeinen hebben in de kunst ook veel geleerd door de Grieken te imiteren. Niet alle Romeinen waren overigens enthousiast over de Griekse invloeden in de Romeinse samenleving. Net als nu, vonden veel mensen de andere cultuur maar vreemd en waren ze bang hun eigen normen en waarden te verliezen.

Discuswerper Miron Romeinse kopie

Afbeelding: Juan Pablo Aparicio Vaquero op Flickr

Van de eerste keizer Augustus zijn vele beelden. Het onderstaande beeld is echter bijzonder omdat de keizer als pontifex maximus is neergezet. Opperpriester. Het was typerend voor het keizerrijk dat de keizer allerlei functies in zich verenigde en daarmee oppermachtig werd. Als je de wil van de goden mag interpreteren en mag uitvoeren, staat niks je meer in de weg.

Augustus als Pontifex Maximus

Afbeelding: Bradley Weber op Flickr

Afrodite en mosaïeken

Éen van mijn persoonlijke favorieten in het museum is een Afrodite waar het marmer geen steen lijkt. Ze heeft een prachtige huid, met plooien en rimpels. Ze is niet van echt te onderscheiden. En let ook op de mooie houding waarin de godin van de liefde in al haar schoonheid wordt neergezet.

Afrodite Palazzo MassimoAfbeelding: seleniamorgillo op Flickr

Verder toont het museum prachtige mozaïeken met taferelen uit het leven uit de Middellandse zee, de overvloed en rijkdom van het Romeinse leven of plaatjes die het huishouden vereeuwigen. En tal van juwelen uit de gegoede Romeinse families. Veel goud en kraaltjes van mooie stenen en de zo bekende armbanden in de vorm van een slang.

Numismatische collectie

In de heerlijk gekoelde kelder van het museum is een enorme numismatische collectie. Dat leek mij altijd een beetje voor idioten, maar als je je er in verdiept is het toch wel heel interessant om eens wat gedetailleerder te bekijken. Elke keizer had in het godenhuis zijn eigen favorieten. Ook blijkt waar de keizers zijn geweest, welke gebieden ze hebben veroverd en welk doel ze wilden bereiken met hun heerschappij.

Zeker dus een bezoek waard als je naar Rome gaat, dit oudheidkundig museum in het Palazzo Massimo, onderdeel van het Museo Nazionale Romano. Als je een kaartje koopt voor het museum, kun je de volgende dag één van de andere drie musea bezoeken.  Niet alle drie zijn ze de moeite waard, maar het Palazzo Altemps, waar het kaartje ook voor geldt, kan ik je zeker aanraden.

Het museum is maandag gesloten, de andere dagen open van 9:00 tot 19:45.  Adres: Largo di villa Peretti. Een kaartje kost 7 euro. Je kunt hier alvast een kaartje online kopen: link naar online ticket.

More from Lotje Lomme

Curzio Malaparte “Het bal in het Kremlin”

Van Uitgeverij Arbeiderspers en van vertaler Jan van der Haar is “Het...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *