Panton Chair & Diamond Chair, Deense, “Dutch”en Italiaanse design klassiekers om bij weg te dromen

Italiaans design, als je er van houdt zal je diep in de buidel moeten tasten voor ontwerpen van Gio Ponti, Ettore Sottsass of de “Gruppo 7”. Maar ja, dan heb je wel wat; Italiaanse architect Luigi Caccia beweert niet voor niets “We zijn simpelweg de beste” en “We hebben meer verbeelding, meer cultuur, en zijn beter bemiddelaars tussen het verleden en de toekomst”. Maar toch moet je verder kijken dan Italië, naar Denemarken, Duitsland of het Nederlandse Dutch Design.

Diamond Chair

De Diamond Chair heeft een Italiaans tintje. Kunstenaar en ontwerper Harry Bertoia werd geboren in San Lorenzo, Pordenone, maar verhuisde op zijn 15e van Italië naar Detroit waar hij kunst en design studeerde. In 1943 trok hij naar Californië om te werken voor Charles en Ray Eames. Inmiddels gevestigd in Pennsylvania ontwierp hij enkele jaren later vijf zitmeubels gemaakt van draadstaal die bekend werden als de  Bertoia Collection. Bertoia zegt hierover “Als je naar deze stoelen kijkt, zijn ze voornamelijk gemaakt van lucht, net als een sculptuur. Lucht gaat dwars door hen heen.” Onder deze vijf was de beroemde ‘Diamond chair’, in een vloeiende, sculpturale vorm gevouwen roestvrij staaldraden. Mooi in zijn eenvoud, werd de (handgemaakte!) stoel ook geproduceerd met verschillende soorten bekleding. Het was direct een succes!

Harry Bertoia's Diamond Chair

Harry Bertoia’s Diamond Chair en andere stoelen uit de Bertoia Collection

Bertoia Collection "Als je naar deze stoelen kijkt, zijn ze voornamelijk gemaakt van lucht, net als een sculptuur. Lucht gaat dwars door hen heen."

Bertoia Collection “Als je naar deze stoelen kijkt, zijn ze voornamelijk gemaakt van lucht, net als een sculptuur. Lucht gaat dwars door hen heen.”

 

2097

De Venetiaanse Gino Sarfatti startte in 1939 de Arteluce Company. Hij ontwierp honderden innovatieve lichtontwerpen, waarvoor hij voortdurend experimenteerde met nieuwe lichtbronnen, bedrading, materialen, productiemethoden en reflectoren, om zijn ontwerpen te verfijnen. Zo werkte hij als een van de eersten met plexiglas en ontwierp hij de eerste lamp met met halogeenverlichting in 1971. Niet voor niets ontving Sarfatti met Arteluce verschillende designawards, waaronder maar liefst twee maal de prestigieuze Compasso d’Oro. In 1973 verliet hij het bedrijf en trok zich terug bij het Comomeer om zijn andere passie, de handel in zeldzame postzegels, na te streven tot aan zijn dood in 1985.

Sarfatti vond dat het ontwerp van een product moest worden bepaald door de functie, en dat de ontwerper en fabrikant de plicht hadden om elke vooruitgang in de technologie voor dat doel te gebruiken. Hij verbeterde zijn ontwerpen altijd, om deze lichter, sterker en sneller (en dus goedkoper) te produceren. Zijn ontwerpen zijn mede hierdoor altijd eenvoudig en technisch, niet heel opvallend in stijl, maar misschien juist daardoor wel zo mooi. In dezelfde lijn besloot Sarfatti zijn ontwerpen geen naam, maar een nummer te geven. Zo ontwierp hij deze prachtige kroonluchter met het nummer 2097.

Gino Sarfatti, 2097

Gino Sarfatti, 2097

Panton Chair

Ook een favoriet van mij is de Panton Chair, een van de bekendste ontwerpen van de Deense Verner Panton. De kunststoffen stoel was de eerste stoel die in zijn geheel in één stuk kunststof gegoten werd. Panton droomde ervan een stapelbare stoel uit één stuk platic te maken. Dit lijkt tegenwoordig niet spectaculair, maar in de jaren ’50 met al zijn houten stoelen was dit het wel! Alleen de Duitse architect en ontwerper Mies van der Rohe (bekend van de Barcelona chair, handgemaakt van Italiaans leer) maakte eerder een stapelbare kunststof stoel. In het bijzonder geïnspireerd door een aantal netjes opgestapelde plastic emmers kwam Panton tot de naar hemzelf vernoemde stoel en in 1960 maakte hij samen met Dansk Akrylteknik zijn eerste, in gips gegoten, Panton Chair. Meubelfabrikant Vitra zag wel wat in de stoel, in tegenstelling tot veel andere producenten, en samen produceerden zij een koudgeperste model gemaakt van polyester versterkt met glasvezel. De strakke Panton Chair veroorzaakte een sensatie in de designwereld en de speciale gevouwen S-vorm wordt nog steeds vaak nagemaakt.

Panton Chair Verner Panton

De Panton Chair van de Deense Verner Panton

Zijn de originele ontwerpen onbetaalbaar, in ieder geval voor mij, kun je gelukkig tegenwoordig al voor een bescheiden bedrag echt design in huis hebben. Veel ontwerpers gaven namelijk toestemming voor het repliceren van hun ontwerpen waardoor je voor een paar honderd, in plaats van voor een paar duizend euro, al met designklassiekers kan pronken. Kan ik toch nog een Panton Chair of Diamond Chair in huis krijgen!

Laat een reactie achter!