Livio Ceschin in Rembrandt’s atelier

Een paar dagen geleden schreef ik er al over; de Italiaanse kunstenaar Livio Ceschin aan wie de nieuwe tentoonstelling ‘Melancholisch en virtuoos’ in Museum Het Rembrandthuis gewijd is. Deze week bezocht ik in Amsterdam de tentoonstelling om te bekijken hoe Ceschin in zijn werk beïnvloed is door de Oude Meester Rembrandt.

In de voetsporen van Rembrandt

In het gebouw waar Rembrandt bijna twintig jaar woonde en werkte, van 1639 tot 1658, wordt diens atelier nu overgenomen door de Italiaanse kunstenaar Livio Ceschin. Deze kunstenaar heeft niet alleen zijn eigen tentoonstelling in dit gebouw, maar zal – vanaf 29 mei een week lang- in Rembrandts atelier werken aan een nieuwe, grote ets. In het voetspoor van Rembrandt.

Museum Het Rembrandthuis Amsterdam Rembrandt Interieur Atelier - Aniek Rooderkerken

Rembrandthuis Amsterdam

Rembrandt en zijn reproducties

Waar de meeste kunstenaars uit zijn tijd etsen gebruikten om kopieën van hun eigen werk te maken en verzamelingen aan te leggen van bijvoorbeeld Italiaanse kunstenaars, gebruikte Rembrandt deze reproductietechniek om nieuwe werken te maken. In tegenstelling tot zijn collega’s besteedde Rembrandt het prentmaken niet uit, maar genoot ervan het zelf te doen. Hij gebruikte zijn etsen om te oefenen met nieuwe technieken, composities en ideeën, en bleef aan zijn etsen schaven. Etsen de eenmaal geprint waren, konden door hem nog verschillende malen veranderd worden, tot Rembrandt geheel tevreden was over zijn werk. Zijn etsen en gravures zijn hiermee zelfstandige kunstwerken.

In lijn met Rembrandt

In lijn met Rembrandt bouwt Ceschin zijn werk ook in verschillende fasen op. Zo kan je op de tentoonstelling verschillende fasen van zijn etsen zien, waarin Ceschin de compositie steeds aan het verbeteren is, alles net iets anders tot hij tevreden is. Ceschin werkt maanden aan een werk, aan de grote etsen soms tot een jaar lang. Misschien moet je ook perfectionistisch zijn om de fijne – en tijdrovende- techniek van het etsen en graveren te beheersen?

Geïnspireerd door de meester

Als grootste kunstenaar van zijn tijd, heeft Rembrandt veel kunstenaars beïnvloed. Zo was de meester ook, qua onderwerpen en grafische technieken, een belangrijke leidraad voor de Italiaanse Ceschin.  Om zijn techniek te verbeteren, kopieerde Ceschin werken van oude meesters. Het is dan ook erg fijn dat je in het Rembrandthuis eerst de etsen van Rembrandt ziet, in de vaste opstelling van het museum, en hierna een blik werpt op Ceschins werk. Zo valt je direct op hoe Ceschins keuze voor onderwerpen, het landschapsgenre, het dramatische lichtgebruik en  techniek, afkomstig zijn van de Hollandse meester. Alleen zien wij nu bij Ceschin het mysterieuze en moerassige Venetiaanse landschap

Livio Ceschin - foto:  Esther van der Lecq Photography via Museum Het Rembrandthuis

Livio Ceschin – foto: Esther van der Lecq Photography via Museum Het Rembrandthuis

Livio Ceschin, Melancholisch en Virtuoos, Esther van der Lecq Photography via Museum Het Rembrandthuis

Livio Ceschin, Melancholisch en Virtuoos, Esther van der Lecq Photography via Museum Het Rembrandthuis

Melancholisch en virtuoos. Etsen van Livio Ceschin

10 mei t/m 29 juni 2014
Museum Het Rembrandthuis
Jodenbreestraat 4
1011 NK Amsterdam
Dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00
www.rembrandthuis.nl

Laat een reactie achter!