Tekenen met zilver en goud, een schitterende tentoonstelling in Londen!

Albrecht Dürer
, Een hond rust uit, 1520, zilverpunt over resten van houtskool op geprepareerd papier, British Museum, London
Albrecht Dürer
, Een hond rust uit, 1520, zilverpunt over resten van houtskool op geprepareerd papier, British Museum, London

In samenwerking met de National Gallery of Art, Washington presenteert het British Museum vanaf 10 september de tentoonstelling Drawing in silver and gold, Leonardo to Jasper Johns. In de tentoonstelling ontdek je de ontwikkeling van de techniek van de metaalpunt, van de Renaissance tot nu, en zie je hoe de technische uitdaging van dit medium generaties kunstenaars heeft geïnspireerd.

Ongeveer 100 tekeningen worden getoond, van de grootste kunstenaars uit de late 14e eeuw tot heden, waaronder Rogier van der Weyden, Petrus Christus, Leonardo da Vinci, Raphael, Albrecht Dürer, Hans Holbein the Elder, Lucas van Leyden, Rembrandt, Edward Burne-Jones, William Holman Hunt, Otto Dix, Jasper Johns en Bruce Nauman. De werken zijn afkomstig uit de collectie van het British Museum, bruiklenen van Europese en Amerikaanse musea, en particuliere collecties, waaronder vier vellen van Leonardo da Vinci van de Royal Collection.

Leonardo da Vinci, Buste van een krijger, zilverstift, British Museum London
Leonardo da Vinci, Buste van een krijger, zilverstift, British Museum London

Metaalpunt, een delicate techniek

Metaalpunt is een niet zo gekende techniek waarbij de tekenaar met een metalen pen (meestal in zilver, zilverpunt genoemd) op een blad tekent, dat is geprepareerd met een bijtende onderlaag. Het resultaat is een delicate, fijne en vaak bijzonder gedetailleerde tekening. De fijne punt maakt precieze lijnen, zodat verbluffend gedetailleerde tekeningen kunnen worden bereikt. Metaalpunt lijnen kunnen niet gemakkelijk worden gewist en de kunstenaar moet de tekening zorgvuldig plannen, of het risico lopen om helemaal opnieuw te moeten beginnen. In de handen van de grootste kunstenaars kon metaalpunt ook vrij gebruikt worden voor het maken van snelle schetsen.

De tentoonstelling is de eerste in zijn soort die de ontwikkeling van metaalpunt verkent door de eeuwen en stijlen heen. De uiterst precieze techniek was wijdverspreid onder de Vlaamse renaissancekunstenaars van de 15e eeuw, zowel ten noorden en ten zuiden van de Alpen, zoals Jan van Eyck, Rogier van der Weyden en Gerard David. In de 16e eeuw werd ze verder toegepast, voornamelijk door reizende kunstenaars en portrettekenaars ter voorbereiding op prints of in reisboeken, door Hans Bol, Hendrick Goltzius en Jacques de Gheyn II. Ook Rembrandt tekende in de jaren 1630 met metaalpunt, maar vanaf de late 17de eeuw werd de techniek vrijwel vergeten. In de 19de eeuw leidde de bewondering voor de renaissancekunst tot hernieuwde gebruik van de metaalpen. Ook door hedendaagse kunstenaars wordt de techniek verkend, zowel in Europa als de Verenigde Staten.

Rogier van der Weyden
, Portret van een onbekende jonge vrouw, c. 1435/1440, zilverpunt op geprepareerd papier,
 British Museum, London
Rogier van der Weyden
, Portret van een onbekende jonge vrouw, c. 1435/1440, zilverpunt op geprepareerd papier,
 British Museum, London

Drawing in silver and gold, Leonardo to Jasper Johns

Een dergelijke schitterende reeks van metaalpunt tekeningen van de grootste meesters van deze techniek is nog nooit eerder tentoongesteld. Deze tentoonstelling presenteert een unieke kans om een dergelijke grote collectie meesterwerken met deze intrigerende techniek bekijken.

10 September – 6 December 2015
Room 90, British Museum, Great Russell Street, London, WC1B 3DG

More from Aniek Rooderkerken

Franciscus, Sacro Monte en het Ortameer

Sacro Monte… een heilige berg? Je vindt deze in Noord-Italië. Felicia Dekkers...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *