Het blijft een mysterieuze wereld, die van de kunstdieven en vervalsers. Hoe weten deze mannen en vrouwen kunstwerken te roven uit goed beveiligde musea en hoe krijgen ze het voor elkaar de mooiste meesterwerken tot op de penseelstreek te kopiëren? Zelfs kunstkenners zien soms het verschil tussen origineel en vervalsing niet. Vandaag lichten we een tipje van de sluier op en geven we tips voor een aantal boeken van Noah Charney over kunstdieven en vervalsers; van de Mona Lisa tot Caravaggio.

Kunstvervalsing
Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers. Hoe kon een surrealistische schilder van licht erotisch getinte taferelen als ’s werelds meest succesvolle Vermeer-vervalser de nazi’s om de tuin leiden? Wat dreef beruchte meestervervalsers door de eeuwen heen, zoals Han van Meegeren, Geert Jan Jansen of Eric Hebborn? Waarom vervalst men Basquiat, Dürer, Van Eyck, Appel, Matisse, Warhol of Banksy? Kunstvervalsing, misleiding en masterminds van meestervervalsers legt het mysterie, de intriges en de schandalen van kunstvervalsing bloot. Deze vorm van criminaliteit wordt vaak beschouwd als de roemrijkste van alle misdaden. De geschiedenis van kunstvervalsingen zit vol met misdaadverhalen, die fascinerend, vaak bizar en altijd waargebeurd zijn.
Vervalsen is al zo oud als de handel in kunst, en ook de huidige kunstwereld wordt regelmatig geplaagd door miljoenenzwendels. Kunstmisdaadexpert Noah Charney onderzoekt hoe en waarom ‘s werelds meest kundige vervalsers – op vaak ingenieuze en charmante wijze – erin slaagden de kunstwereld te misleiden.
Kunstvervalsing; Misleiding en masterminds van meestervervalsers. Noah Charney, 296 pagina’s, Uitgeverij Terra. Bestel hier!

The Art Thief
In het kleine Barokke kerkje van Santa Giuliana in Rome verdwijnt midden in de nacht een prachtig altaarstuk van Caravaggio. In de kelder van de Malevich Society in Parijs ontdekt curator Genevieve Delacloche dat “White-on-White” door de suprematistische schilder Kasimir Malevitsjby is verdwenen. En in Londen, in de National Gallery of Modern Art wordt enkele uren na de meest recente aankoop van het museum dit werk – van meer dan zes miljoen pond – al uit het museum ontvreemd.
In The Art Thief worden drie kunstdiefstallen in drie steden onderzocht, maar deze schijnbaar geïsoleerde misdaden hebben veel meer gemeen dan men zich kon voorstellen. In Rome roept de politie de hulp in van de gerenommeerde kunstonderzoeker Gabriel Coffin bij het opsporen van het gestolen meesterwerk. In Parijs wordt Genevieve Delacloche gehopen door inspecteur Jean-Jacques Bizot, die een spoor vindt van bizarre aanwijzingen en puzzels die hem steeds verder naar een verbijsterende samenzwering leiden. En in Londen houdt inspecteur Harry Wickenden van Scotland Yard toezicht op de pogingen van het museum om het gestolen kunstwerk terug te krijgen, waarbij het mysterie alleen nog maar groter wordt.
The Art Thief, Noah Charney. Engels, 304 pagina’s, SIMON & SCHUSTER

Stealing the mystic lamb
Het Gentse altaarstuk ofwel het Lam Gods van de Gebroeders Van Eyck staat op menig kunsthistorisch lijstje van de meest belangrijke schilderijen ooit vervaardigd. Het is echter ook het meest gestolen kunstwerk van alle tijden. Sinds de voltooiing ervan in 1432 werd het olieverf altaarstuk – dat uit twaalf delen bestaat – geplunderd in drie verschillende oorlogen, verbrand, uiteengereten, gesmeed, gesmokkeld, gecensureerd, verborgen, aangevallen door beeldenstormers, opgejaagd door de nazi’s en door Napoleon, gebruikt als een diplomatiek instrument, vrijgekocht, gered door Oostenrijkse dubbel-agenten en in totaal maar liefst dertien keer gestolen!
In deze real-life thriller ontrafelt kunsthistoricus Noah Charney de fascinerende verhalen van elk van deze diefstallen. Charney verkent ook psychologische drama’s die op de loer liggen in de geschiedenis van de kunstmisdaad – en de ideologische, religieuze, politieke en sociale motieven die hebben ertoe geleid dat veel mensen dit meesterwerk boven alle anderen begeren.
Stealing the mystic lamb, The True Story of the World’s Most Coveted Masterpiece. Noah Charney, Engels, 336 pagina’s, The Perseus Books Group

The thefts of the Mona Lisa
Wellicht de meest bekende kunstdiefstal aller tijden is die van de Mona Lisa. Kijkt de dame in het Louvre tegenwoordig goed beveiligd op ons neer, op 21 augustus 1911 wist de Italiaan Vincenzo Peruggia het wereldberoemde schilderij van Leonardo da Vinci te stelen. Peruggia was van mening dat het Renaissancistische schilderij tijdens de Napoleontische tijd geroofd was uit Italië en hij wilde Mona Lisa terugbrengen naar het land waar ze hoorde. Dit lukte en de diefstal, de klopjacht die erop volgde en de rechtszaak in Florence haalden alle internationale kranten.
In The thefts of the Mona Lisa: on stealing the world’s most famous painting beschrijft de Amerikaanse kunsthistoricus Noah Charney de complete geschiedenis van de Mona Lisa, de wereldberoemde diefstal en vertelt hij wat er in de Tweede Wereldoorlog met het werk gebeurde. Het maakt nog maar eens duidelijk waarom de Mona Lisa zo’n meesterwerk is. Het boek werd een aantal jaar geleden uitgegeven ten ere van de 100e verjaardag van de diefstal door Peruggia en hoewel het in essayvorm is geschreven, leest het als een trein.
Noah Charney, The thefts of the Mona Lisa: on stealing the world’s most famous painting, ARCA publications, ISBN 978-0615519029 (Via Kindle of Amazon)
Disclaimer: dit artikel bevat affiliate links
Lotje zegt
Klinkt als een spannend boek!
Fem Eggers zegt
Oh, heerlijk, ben erg benieuwd naar dit boek. Heb ‘iets’ met boeken over kunstvervalsing en kunstroof. (en: hoej, je bent weer online ;))
Aniek Rooderkerken zegt
Ja! Verhuisd naar een andere hosting en de site is er ook nog eens een stuk sneller mee geworden. Even stressen, maar ik ben er wel blij mee!