De kunstenaar Paolo Uccello werd opgeleid door de beeldhouwer Ghiberti, tussen 1407 en 1414 ongeveer, en werkte vervolgens in Venetië als ontwerper van mozaïeken. Hij vervaardigde echter ook enkele grote fresco-opdrachten, zoals in de kathedraal van Florence of het klooster Santa Maria Novella in dezelfde stad. Minder bekend, maar minstens zo indrukwekkend, zijn de twee kleine schilderijtjes van Sint Joris en de Draak in de National Gallery Londen en het Musée Jacquemart-André in Parijs.

Sint Joris en de Draak
De schilderijen zijn het perfecte voorbeeld van Paolo’s vaardigheden als fantasierijk verhalenverteller en zijn talent om kleinschalig te kunnen werken. De schilderijen vertellen twee episodes uit de 13e eeuwse legende van Sint Joris; het doden van de pest-dragende draak én het redden van de prinses.
Vooral het schilderij dat zich nu in Londen bevindt is indrukwekkend. In de lucht komt een zware storm. Het oog van de storm is in lijn met de lans van Sint Joris. De illusie wordt gewekt dat goddelijke interventie Joris aan de overwinning heeft geholpen. Wanneer je goed kijkt naar de vreemde stukken gras, zie je dat Uccello hier geprobeerd heeft om met gebruik van het lineaire perspectief een decoratief patroon te creëren.
In beide werken spelen het gebruik van perspectief en verkorting een belangrijke rol, maar de sierlijke personages en details doen nog steeds laat-gotisch aan. Beide schilderijen zijn hiermee een mix van de stijl van de internationale gotiek en het vroeg-renaissancistische centraalperspectief.

Paolo Uccello (1397, Firenze, 1475), Sint Joris en de draak, c. 1456,National Gallery, London

Paolo Uccello (1397, Florence, 1475), Sint Joris en de draak, 1458-60, Musée Jacquemart-André, Paris
Geef een reactie