De verlaten schilderijen van Bence Hajdu
De kunstenaars van de Renaissance waren meesters van het perspectief. In hun handen ontstonden schilderijen met prachtige interieurs, indrukwekkende kathedralen en weidse landschappen. Vaak dienden deze prachtige achitecturale beelden enkel als decor voor Bijbelse taferelen. De verlaten schilderijen van Bence Hajdu focussen juist op dit perspectief en onderzoeken wat er gebeurt als alle mensen zijn weggehaald van het beeld.
De Hongaarse kunstacademiestudent Bence Hajdu heeft in zijn serie ‘abandoned paintings’, verlaten schilderijen, een aantal bekende schilderijen en fresco’s uit de Renaissance digitaal ontdaan van alle figuren. Hiermee laat hij de verhalen die de Oude Meesters zo mooi weergegeven hebben, verder lopen. Op Fra Angelico’s Annunciatie ligt de mantel van Maria nog op de kruk waar zij zojuist zat, toen de Engel haar het goede nieuws verkondigde. Het lijkt alsof de Engel de ruimte net heeft verlaten en Maria al onderweg is om haar nicht Elisabet te bezoeken.
Het resultaat zijn serene kunstwerken ontdaan van alle personages en hiermee ook het leven, waardoor een contemplatieve rust ontstaat, maar ook een enigzins vreemde atmosfeer. De resten van een maal liggen nog op de tafel van Da Vinci en de mantel van Maria is achteloos achtergelaten op een kruk.
Naar eigen zeggen ontstond het project toen Hajdu aan de kunstacademie in Hongarije, tijdens een college in geometrie, de opdracht kreeg om het perspectief van enkele kunstwerken uit de Renaissance na te tekenen. Om gewoonweg lijnen te tekenen vond hij niet zo interessant, vandaar dat hij besloot alle personages van de kunstwerken digitaal te verwijderen om te onderzoeken hoe de kunstenaar daadwerkelijk gebruik had gemaakt van perspectief.








Geef een reactie