Home Kunst & CultuurItaliaanse kunst Frescostad! De mooiste fresco’s in Padua

Frescostad! De mooiste fresco’s in Padua

door Aniek Rooderkerken

Frescostad! De mooiste fresco’s in Padua

De fresco’s van Giotto in de Cappella degli Scrovegni zijn misschien wel de meest bekende en geroemde fresco’s ter wereld. De verhalende frescoserie inspireerde generaties kunstenaars. Padua herbergt een enorm erfgoed aan frescocycli in kerken, kloosters en private paleizen. Ik maakte een lijst met de mooiste fresco’s in Padua, misschien wel dé frescostad van Italië.

Giotto en de Cappella degli Scrovegni

In de eerste jaren van de veertiende eeuw gaf Enrico degli Scrovegni opdracht tot het vervaardigen van een kleine kapel naast het familiepaleis. Tegenwoordig is deze kleine kapel wereldberoemd als de Scrovegni Kapel.

Niemand minder dan Giotto kreeg opdracht om het interieur van de kapel te decoreren met verhalen over het leven van Maria en Jezus, en het prachtige Laatste Oordeel. Centraal op het fresco bevindt zich Christus in een mandorla, een amandelvorm. Om hem heen de twaalf apostelen en engelenkoren. Onder hem vallen de mensen in de muil van de hel of worden door engelen naar de hemel geleid. Indrukwekkend!

Padua, Cappella degli Scrovegni, Giotto's fresco van het Laatste Oordeel
Padua, Cappella degli Scrovegni, Giotto’s fresco van het Laatste Oordeel

Oratorio di S. Giorgio, Altichiero da Zevio en Jacopo Avanzo

Het Oratorio di S. Giorgio, naast de Basilica del Santo, is de grafkapel van Raimondino de’ Lupi di Soragna. In de kapel vervaardigden Altichiero da Zevio en Jacopo Avanzo tussen 1379 en 1384 fresco’s met verhalen uit het leven van Jezus. En een serie fresco’s over het leven en het martelaarschap van de heilige Joris, beschermheilige van de ridders, de heilige Lucia en de heilige Catharina van Alexandrië. Laatste twee staan ook bekend als de vrouwelijke soldaten van Jezus Christus. De frescoserie is het belangrijkste werk van Altichiero.

Altichiero da Zevio , Frescoscènes bij de entreemuur, Oratorio di San Giorgio, Padua
Altichiero da Zevio (c. 1330 Zevio – c. 1390 Verona), Frescoscènes bij de entreemuur, 1378-84, Fresco, Oratorio di San Giorgio, Padua

Het Baptisterium van de Kathedraal, Giusto de’ Menabuoi

Fina Buzzaccarini, de vrouw van Francesco il Vecchio da Carrara, koos de oude doopkapel als de begraafplaats voor haarzelf en haar man. De doopkapel diende wel eerst van nieuwe fresco’s te worden voorzien, zo vond ze. De opdracht vertrouwde ze toe aan de hofschilder Giusto de’ Menabuoi.

Op de muren lees je in de afbeeldingen het verhaal van de schepping en het leven van Johannes de Doper en Jezus Christus. In de apsis is de Apocalyps afgebeeld. In de koepel schilderde De’ Menabuoi een prachtig Paradijs, als een hemelse hofhouding rondom de zegenende Christus. Hij wordt omgeven door een hiërarchie van engelen, patriarchen, profeten en heiligen. Het fresco weerspiegelt het effect dat Dante’s Goddelijke Komedie had op zijn tijdgenoten.

Paradijs, Giusto de' Menabuoi, Baptisterium, Padua
Paradijs, Giusto de’ Menabuoi, Baptisterium, Padua

Scuola del Santo

De Scuola del Santo of Scoletta in Padua is de plaats waar het broederschap van Sint-Antonius samenkwam. Op het voorplein van de Basiliek van Sint Antonius waar de beroemde Franciscaanse heilige werd begraven. In 1504 werd het oratorium verhoogd zodat op de bovenste verdieping bijeenkomsten konden plaatsvinden.

Deze Sala Capitolare werd voorzien van prachtige fresco’s met wonderen uit het leven van Sint Antonius, door een hele reeks kunstenaars; Bartolomeo Montagna, Girolamo Dal Santo, Domenico Campagnola, Giovanni Antonio Corona, Filippo da Verona, Titiaan, Francesco Vecellio en zijn broer Tiziano Vecellio. Titiaan maakte dit fresco waarop Sint Antonius een pasgeboren babylaat spreken, om de eerlijkheid van zijn moeder te verdedigen.

Tiziano Vecellio, Titiaan, Het Wonder van het Pasgeboren Kind, 1511, Scuola del Santo, Padua
Tiziano Vecellio, Titiaan, Het Wonder van het Pasgeboren Kind, 1511, Scuola del Santo, Padua

Sala dei Giganti

De Sala dei Giganti behoorde oorspronkelijk toe aan het Palazzo dei Carraresi, van de Da Carrara familie die Padua regeerde. De naam dankt de hal aan de reusachtige figuren die op de muren zijn geschilderd. Reusachtige personages uit het oude Rome.

Dit is echter niet de originele frescoserie. De hal was eerder gedecoreerd met met fresco’s geïnspireerd door Petrarca’s De viris illustribus, ook over het leven van illustere mannen uit de oudheid. Hoewel de meeste fresco’s hiervan verloren zijn gegaan is Altichiero da Zevio’s portret van Petrarca bewaard gebleven.

De nieuwe frescoserie in de Sala dei Giganti dateert uit de 16e eeuw en is van de hand van Domenico Campagnola, Gualtiero Padovano, Stefano dall’Arzere en Lambert Sustris. De vijftig personen hebben gigantische afmetingen en zijn afgebeeld in een zuilengalerij.

Meer zien? In de Salone van het imposante Palazzo della Ragione vervaardigden Stefano da Ferrara en Nicolò Miretto rond 1420 een cyclus van astrologische fresco’s en in de Chiesa degli Eremitani vind je fresco’s van de zeventienjarige Andrea Mantegna.

Wat is jouw favoriet uit deze lijst van fresco’s in Padua?

Meer lezen:

Laat een bericht achter!