In de koelte van een stadstuin, omgeven door een marmeren balustrade, staren twee Venetiaanse dames ontspannen voor zich uit. De dame op de voorgrond speelt met een paar honden, terwijl de andere vrouw met haar arm op de marmeren balustrade leunt. In haar rechterhand draagt ze een hoofddoek.
De dames zijn gekleed en gekapt naar de nieuwste mode. Hun kapsel was namelijk enorm populair in Venetië aan het begin van de 16e eeuw. Het haar in krullen over het voorhoofd gekamd, met een pruik op de top van het hoofd. Misschien zitten ze ook speciaal voor dit kapsel op het terras. Haar dat was opgelicht door de zon was namelijk een modeverschijnsel. De dames brachten uren door in de zon op het terras, in de hoop een blonde glans over het haar te krijgen.
Twee deugdelijke dames?
Beide vrouwen dragen parelkettingen om hun hals. Tussen de papegaai en de pauw, waar het kind vol bewondering naar kijkt, staat een paar chopines, damesschoenen met enorm hoge zolen. De gewaden hebben een onbescheiden decolleté. Dit is precies de reden dat het schilderij in de 19e eeuw erg populair werd. Men dacht namelijk dat het schilderij twee courtisanes toonde! In werkelijkheid zullen het twee adellijke dames zijn geweest. De granaatappel op de balustrade, naast de witte duif, is een symbolische verwijzing naar de liefde en vruchtbaarheid. De vogels zelf (de duiven, vogels van Venus) zijn symbolen van kuisheid.
Geef een reactie