Uffizi Caravaggio en de 17e eeuw
Heb jij nog een goede reden nodig om naar Florence te gaan? Dan geven wij er nu maar liefst acht! In de Uffizi in Florence zijn namelijk acht zalen opnieuw ingericht. Ze worden de ‘Caravaggio-zalen’ genoemd omdat de werken van deze kunstenaar er de absolute hoogtepunten zijn.
Uffizi Caravaggio en de 17e eeuw
De acht zalen op de eerste verdieping van de oostelijke vleugel van de Uffizi zijn gewijd aan Caravaggio en de schilderkunst van de 17e eeuw. Er worden ongeveer 50 meesterwerken uit de 17e eeuw getoond. Het leeuwendeel van de aandacht gaat dus uit naar Caravaggio, de kunstenaar die actief was in de eeuw die gekenmerkt wordt door symboliek en innovatie.
Dit zijn de acht zalen én acht redenen om de Uffizi te bezoeken!

1. Tra realtà e magia
De zalen zijn thematisch ingericht. Zo ook de eerste zaal Tra realtà e magia. Deze bevat schilderijen van kunstenaars die actief waren in de 16e eeuw maar die al de weg vrijmaakten voor een nieuwe artistieke benadering.
2. Caravaggio en Artemisia
De volgende zaal Caravaggio en Artemisia draait om bijbelse onderwerpen rond het thema geweld. Van Guido Reni’s David en Goliath tot Caravaggio’s Offer van Isaac en Artemisia Gentileschi’s Onthoofding van Holofernes, een van de beroemdste schilderijen van de Uffizi.

3. Caravaggio’s Medusa
In de zaal gewijd aan Caravaggio’s Medusa wordt ook Cecco Bravo’s Armida getoond, en een Romeins standbeeld van Minerva met het hoofd van de Gorgon (Medusa). Een ander schilderij van Medusa werd geschilderd door Otto Marsaeus van Schrieck, maar werd oorspronkelijk toegeschreven aan Leonardo da Vinci. Lees hier meer over Caravaggio’s Medusa!
4. Caravaggio: Il Bacco
Caravaggio: Il Bacco is gewijd aan het stilleven. Rondom Caravaggio’s Bacchus zie je bijvoorbeeld een vaas met bloemen van Carlo Dolci en een stilleven van Velázquez, dat de invloed van Caravaggio laat zien.
5. Lume di notte
Lume di notte of ‘ bij kaarslicht’ is de naam van de volgende ruimte. Zoals de naam al doet vermoeden verbeelden de schilderijen scenario’s bij kaarslicht. Bij de Geboorte van Christus door Gherardo delle Notti (Gerard van Honthorst) komt het licht dat op de figuren schijnt eigenlijk van het Christuskind af. In deze ruimte vind je ook een paar genrestukken van Bartolommeo Manfredi, Mathias Stamer en Bartolomeo Manfredi.

6. Rembrandt e Rubens
De zaal Rembrandt e Rubens toont werken van de grootste meesters van de Europese schilderkunst: Rembrandt, Rubens en Van Dyck. De werken laten het europese karakter van de 17de-eeuwse schilderkunst zien. De levendige circulatie van ideeën en van de vele contacten tussen kunstenaars en opdrachtgevers lieten zich niet beperken door landsgrenzen.
7. Galileo e i Medici
Een prominente plaats in de volgende zaal gaat naar het Portret van Galileo Galilei en naar een monumentaal drieluik van Cosimo II, Maria Magdalena van Oostenrijk en hun zoon Ferdinando II, door Justus Sustermans. De groothertogin draagt een cirkelvormige haarbroche. Dit is de beroemde “Fiorentino”, een diamant van 138 karaat die Ferdinando I in 1601 had gekocht. Het juweel werd vervolgens door het huis van Lorraine naar Wenen gebracht en is aan het begin van de 19e eeuw verdwenen…
8. Epica Fiorentina
In de laatste ruimte ontdek je werken die zijn geïnspireerd op thema’s uit populaire literaire werken uit die tijd, zoals Ludovico Ariosto’s Orlando Furioso en Torquato Tasso’s Gerusalemme Liberata. Bijvoorbeeld de Rinaldo en Armida door Cesare Dandini, die werd geïnspireerd door Tasso’s gedicht, en een klein portret van de heilige Catharina van Alexandrië door Francesco Furini.

Dieprode muren
Niet alleen de kunstwerken zelf zijn bijzonder, maar ook de muren. Deze zijn namelijk in een dieprode kleur geschilderd. Zo valt Caravaggio’s Medusa op tegen de heldere, karmozijnrode achtergrond. Het is een tint rood die vaak wordt aangetroffen in de stoffen die worden afgebeeld op de schilderijen uit die periode. De kleur werd ontwikkeld op basis van een textielmonster uit de periode en vervaardigd met natuurlijke pigmenten die al in gebruik zijn sinds de 17e eeuw.
Volgens de directeur van de Uffizi, Eike Schmidt, is de nieuwe opstelling bedoeld om de internationale geest van deze periode te benadrukken, die open stond voor invloeden uit andere landen. Het bezoeken waard!
Uffizi Caravaggio : persafbeeldingen via uffizi.it.
Meer lezen?
Geef een reactie