In 1550 schreef de kunstenaarsbiograaf Vasari dat zich in de Medici villa in Castello een schilderij bevond dat volgens hem de komst van de lente aankondigde. La Primavera, de Allegorie van de Lente, zo staat het werk vandaag de dag nog steeds bekend.
Het schilderij is bijzonder omdat het een van de eerste overgeleverde schilderijen uit de Renaissance is waarbij klassieke goden bijna naakt en levensgroot zijn afgebeeld. Sommige van de figuren op het werk zijn gebaseerd op antieke beeldhouwwerken, maar wel vertaald in Botticelli’s eigen stijl; ranke figuren met -soms net iets té- lange lichamen en de volle buiken van de vrouwen, die het schoonheidsideaal van die tijd tonen.
La Primavera
In het centrum van het schilderij staat Venus afgebeeld, terwijl boven haar Cupido zijn pijlen afschiet op de elegant dansende Drie Gratiën. Maar let ook op hoe Mercurius de tuin beschermt, waarin de goden zich bevinden. De boodschapper van de goden is gekleed in een rode mantel die is bedekt met vlammen. Hij draagt een helm en zwaard, maar ook zijn bekende gevleugelde schoenen.
De Primavera is vol met allegorische betekenissen, waarvan de interpretatie soms moeilijk is. Om een tipje van de sluier te lichten; aan de rechterkant zie je hoe Zephyrus (met het blauwgekleurde gezicht) Flora achtervolgt en haar bevrucht met zijn adem. Flora verandert in het voorjaar, een elegante vrouw die haar bloemen over de hele wereld verstrooit. Ook op het kunstwerk zelf kan je al honderden bloemensoorten ontdekken!
Lees ook:
Portretten van Federico da Montefeltro en zijn vrouw Battista Sforza
Ognissanti madonna
Madonna met het puttertje
De Doni Tondo van Michelangelo
De Venus van Urbino
Botticelli’s geboorte van Venus
Botticelli’s beroemde la primavera
Caravaggios Bacchus
Aanbidding der wijzen doo Gentile da Fabriano
Judith en Holofernes
Geef een reactie