Giotto’s Ognissanti Madonna werd zoals de naam al doet vermoeden vervaardigd voor de Florentijnse Ognissanti (Allerheiligen) kerk. Tegenwoordig is het altaarstuk echter te bewonderen in de Galleria degli Uffizi in dezelfde stad. Het houten paneel dat is beschilderd met tempera is fascinerend om te zien. De fijne gouden lijnen van de patronen van Maria’s troon, de eveneens gouden biezen op de gewaden en de halo’s. Maar ook de delicate tinten van paars en roze, het heldere groen en rood, en het statige blauw van de mantel van de Maagd, maken het een schitterend en kleurrijk paneel.
Giotto’s Ognissanti Madonna
Giotto schilderde een zogenaamde Maestà, een Madonna en Kind omringd door heiligen en engelen. Als een van de grondleggers van de stijl van de Renaissance, breekt Giotto met de strakke Byzantijnse stijl met zijn stijve, vlakke, tweedimensionale figuren die geen enkele emotionele betrokkenheid bij de kijker oproepen. Giotto weergeeft de Madonna als een menselijk en levendig figuur; Madonna is gezeten op een troon, de plooien in haar gewaad schetsen het volume van haar lichaam. En zie haar rechterhand, waarmee ze het Kind vasthoudt zoals een echte moeder zou doen.
De gouden achtergrond of de hiërarchie van de figuren -de Madonna en het Kind die in verhouding veel groter zijn afgebeeld dan de engelen en heiligen- zijn nog steeds traditioneel, maar met de nieuwe, menselijke weergaven van de figuren en de eerste pogingen naar het perspectief, maakt Giotto de eerste stappen naar de culturele, filosofische en artistieke beweging van de Renaissance.
Lees ook:
Portretten van Federico da Montefeltro en zijn vrouw Battista Sforza
Ognissanti madonna
Madonna met het puttertje
De Doni Tondo van Michelangelo
De Venus van Urbino
Botticelli’s geboorte van Venus
Botticelli’s beroemde la primavera
Caravaggios Bacchus
Aanbidding der wijzen doo Gentile da Fabriano
Judith en Holofernes




Geef een reactie